VA.se » Nätets 10 knäppaste affärsideer
Vissa väljer mindre konventionella metoder än andra för att tjäna ihop till brödfödan. Det här veckan listar vi internets 10 knäppaste affärsidéer - som trots stora tvivel har visat sig vara riktigt lönsamma.
The online whiteboard of Kristofer Palmvik
Användandet av Twitter har ökat drastiskt de senaste veckorna, den svenska mikrobloggen Bloggy har lanserats officiellt och även på Jaiku händer det saker, Google nu ska släppa programmkoden för Jaiku fri, som öppen källkod.
Vi måste ta betalt för våra artiklar på nätet, basunerar mediecheferna ut. Rubert Murdoch, med framgångskonceptet WSJ, ställer sig längst fram i ledet, och efter honom radar sig tidningsdirektörerna upp, storögt beundrande den framgångsrike mediemagnaget ljuva ord om betaltjänsterna som betyder pengar direkt in i kassan. Inget kladdigt beroende av annonsörer och sponsorer. Sköna slantar, varje månad, direkt in på kontot. Precis som förr i tiden...
Att medieeliten idag inte kan förstå detta är för mig helt obegripligt, vi pratar ändå om folk med mångårig erfarenhet av medier och tidningar. Skälet är enkelt: Det mediesajterna idag ägnar sig åt är att distribuera information. Och information sprider sig. Den går inte att låsa in.